تكنولوژي تكنولوژي .

تكنولوژي

دزدگير اماكن چيست و چه كاربردي دارد ؟

دزدگير اماكن چيست؟

اگر بخواهيم پاسخي به اين پرسش بدهيم كه دزدگير اماكن چيست؟ بايد گفت همان‌طور كه از نام اين دزدگير مشخص است دزدگير اماكن يكي از ملزومات ضد سرقت است كه در خانه‌ها، دفاتر كار و حتي اداره‌ها استفاده مي‌شود. دزدگير اماكن يك پكيج الكترونيكي نيمه هوشمند است كه با ورود افراد غيرمجاز به منزل يا محل كار، اعلام هشدار مي‌كند. به زبان ساده با ورود آقاي دزد، دزدگير اماكن شروع به آژير كشيدن كرده و ديگران را خبر مي‌كند   .

زماني كه اين دزدگيرها توليد شد، ابتدا يك سيستم ساده امنيتي ايجاد شد كه تنها مي‌توانست علامت هشدار را در چندمتري محل خود اعلام كند؛ اما گذر زمان و رشد تكنولوژي سبب شد كاربرد دزدگير اماكن بيشتر شده و اعلام سرقت را براي كيلومترها دورتر نيز اعلام كند.

گاهي پرسيده مي‌شود دزدگير ساختمان چيست؟ و آيا اين دزدگير با دزدگير اماكن تفاوت دارد؟ آنچه مسلم است دزدگيرها چه ساختمان چه اماكن از يك تكنولوژي استفاده مي‌كنند و آنچه باعث مي‌شود نام‌هاي متفاوت به اين وسايل اطلاق شود سليقه فروشندگان و خريداران است كه اسامي مختلفي روي اين وسايل مي‌گذراند. درهرصورت دزدگير اماكن، دزدگير ساختمان همگي يك وسيله است و يك كاربرد دارد.

كاربرد دزدگير اماكن

واضح است كه كار دزدگير اماكن چيست؟ اعلام سرقت و پيام هشدار در زمان سرقت از جمله وظايف دزدگير اماكن است اما مي‌توان اين جمله را بهتر توضيح داد.

جلوگيري از سرقت: هرگونه احساس سنسورهاي الكترونيكي، موجب مي‌شود دزدگير اماكن به صدا درآيد. هر ساختماني چه مسكوني و چه تجاري مي‌تواند از دزدگير اماكن استفاده كند.

ارسال پيامك هشدار: يكي از مشكلاتي كه دزدگيرهاي ابتدايي داشتند، عدم اطلاع به‌موقع صاحب منزل يا مغازه بود. در حال حاضر، دزدگير اماكن اين تكنولوژي را دارند كه با اتصال يك سيم‌كارت به دستگاه در زمان سرقت به صاحب مغازه يا خانه پيامك هشدار ارسال كنند. اين كاربرد علاوه بر اينكه براي خانه‌هاي مسكوني مفيد است براي انبارهاي تجاري و مغازه‌ها نيز ارزش دارد.

اتصال به سيستم حفاظت: امروزه اماكن حفاظتي در سطح شهر بسيار ديده مي‌شود كه وظيفه محافظت از اماكن خاص را برعهده دارند؛ يكي از مزاياي دزدگير اماكن اين است كه مي‌تواند به سيستم‌هاي حفاظتي متصل شده تا در صورت آلارم، مأموران خود را فوراً به آن مكان برسانند. مغازه‌هاي طلافروشي، ساختمان‌هاي لوكس از اين دزدگيرها مي‌توانند استفاده كنند. بانك‌ها و صرافي‌ها نيز مي‌توانند دزدگير خود را به مراكز پليس متصل كنند تا در صورت سرقت، مأموران خود را به بانك برسانند.

اجزاي دزدگير اماكن

1.پنل دزدگير: پنل دزدگير اماكن چيست؟ بدنه دزدگير كه تمام اجزاء الكتريكي درون آن جمع مي‌شود، پنل دزدگير است. البته بعضي‌ها اعتقاد دارند پنل قلب دزدگير اماكن است. روي پنل دزدگير يك كانكتور وجود دارد كه به آن زون مي‌گويند. زون دزدگير اماكن چيست؟ براي اينكه دزدگير اماكن به‌درستي كار كند، نياز به سنسورهاي قوي است. اين سنسورها توسط بردهاي الكتريكي كنترل مي‌شود كه اين بردها روي زون نصب مي‌شوند؛ پس در واقع اتاق فرمان دزدگير، درون پنل وجود دارد.

2.چشمي دزدگير: گاه سؤال مي‌شود سنسور مادون‌قرمز دزدگير اماكن چيست؟ در پاسخ بايد گفت سنسور دزدگير اماكن نشانگر دزدگير اماكن يا چشمي دزدگير است. كار چشمي تشخيص حركت است؛ چشمي‌ها محيط را هر لحظه اسكن مي‌كنند و هر حركت كوچكي را ثبت مي‌كنند. با هر حركت مشخصي چشمي يك هشدار به پنل مي‌دهد تا پنل اعلام سرقت كند. امروزه دزدگيرهاي اماكن مجهز به چشمي‌هاي بي‌سيم هستند كه توسط وايرلس به پنل وصل مي‌شوند. البته چشمي‌هاي ارزان‌تر از چشمي بي‌سيم نيز وجود دارد كه اين چشمي‌ها توسط دو سيم به دزدگير متصل مي‌شوند.

3.مگنت دزدگير: مگنت دزدگير اماكن چيست؟ يكي از اجزاء مهم دزدگير قسمت مگنت است، به‌خصوص براي ساختمان‌هايي كه سارقين مي‌توانند از پنجره وارد شوند. مگنت از دو قطب مثبت و منفي تشكيل شده است. زماني كه قصد نصب مگنت را داريد، بايد قطب مثبت و منفي را مقابل هم و بافاصله 1.5 سانتي‌متري از يكديگر قرار دهيد. يعني يك جزء را روي قسمت بازشوي پنجره و جزء ديگر را بر قاب پنجره قرار دهيد. به دليل وجود بردهاي الكتريكي روي هر دو قسمت مگنت با كوچك‌ترين حركت پنجره و فاصله‌گرفتن مگنت‌ها از همديگر، سنسور فرمان آژير را به صدا در مي‌آورد.

4.تلفن‌كننده دزدگير اماكن: البته قرار نيست شخص خاصي در هنگام دزدي به ما تلفن كند، بلكه تلفن‌كننده يك نوع حافظه داخلي است كه به‌محض آنكه سنسور حركت يا اعلام سرقت فعال شود، تلفن با استفاده از شماره‌هاي درون حافظه، شماره‌گيري كرده و به افراد تلفن مي‌زند.اين حافظه مي‌تواند از 4 تا 16 شماره را در خود جاي دهد و بسته به اولويت با افراد تماس بگيرد. در دزدگيرهاي پيشرفته حتي امكان ارسال پيامك نيز وجود دارد و مي‌توان براي افراد پيامك‌هاي از پيش تعيين شده را ارسال كرد. اين تلفن‌كننده‌ها به دو صورت شماره‌گيري كارتي و ثابت وجود دارد.در نوع ثابت، تلفن به خط ثابت منزل يا محل كار متصل شده تا در زمان لازم از اين خط تماس برقرار شود. در نوع كارتي سيم‌كارت‌هاي معتبر داخل تلفن گنجانده شده تا با افراد تماس برقرار مي‌شود. تلفن‌كننده‌هاي پيشرفته اين امكان را دارند كه هم با تلفن ثابت و هم سيم‌كارت با افراد تماس برقرار كنند. براي مثال اگر سارقين تلفن ثابت را از بيرون منزل قطع كنند، تلفن‌كننده با استفاده از سيم‌كارت با ديگران ارتباط برقرار مي‌كند. شما مي‌توانيد از قبل پيامي ضبط كرده تا تلفن‌كننده در زمان تماس، آن پيام را براي ديگران پخش كند. امكان ارسال پيامك نيز در نوع تلفن‌كننده بي‌سيم يا كارتي وجود دارد.

5.بلندگوي دزدگير: مسلم است كه دزدگير اماكن نيازمند يك بلندگوست تا سرقت را به ديگران اطلاع دهد. كار بلندگوي دزدگير اماكن نيز همان است و در زمان لازم با پخش آژير ديگران را مطلع مي‌كند. بلندگوي دزدگير داراي وات‌هاي متفاوت است كه هرچه وات بلندگو بيشتر است برد صدا هم بيشتر مي‌شود و افزايش قيمت را به دنبال خواهد داشت.

6.پدال دزدگير: پدال دزدگير اماكن چيست؟ و چرا خريدار كمي دارد؟ پدال قطعه‌اي است كه روي زمين و در مكان‌هاي خاص نصب مي‌شود تا با فشار و لمس آن، فرمان به پنل دزدگير داده شده و دزدگير اعلام سرقت مي‌كند. ازآنجاكه سنسور چشمي، مگنت در دزدگير وجود دارد و حساسيت زيادي به حركت هم دارند؛ لذا افراد كمتري روبه حريد پدال مي‌آورند.

7. ريموت دزدگير: ريموت يك كنترل است كه در دست مالك يا صاحب دزدگير اماكن قرار دارد تا با فعال و غيرفعال‌كردن، دزدگير اماكن را در مدار قرار داده يا خاموش كند. برد اين ريموت بسته به قدرت ريموت 50 تا 150 متر است.

 

8. ريپيتر دزدگير اماكن: براي اينكه ريموت در فاصله بيشتر نيز كار كند و دزدگير اماكن را قطع كند از ريپيتر استفاده مي‌شود. ريپيتر نه‌تنها برد ريموت را افزايش مي‌دهند، بلكه باعث مي‌شوند قدرت سنسور چشمي نيز افزايش پيدا كند. يكي ديگر از مزاياي استفاده از ريپيتر افزايش قدرت پنل دزدگير است. در مواقعي كه پنل دزدگير بافاصله زيادي از اجزاء قرار گرفته است، ريپيتر موجب افزايش قدرت پنل شده و ارتباط اجزاء را با پنل بهتر مي‌كند.

مزيت‌هاي داشتن دزدگير اماكن


1. كاهش وقوع سرقت: سارقين حرفه‌اي به‌خوبي مي‌توانند وجود دزدگير اماكن را تشخيص دهند. وقتي دزدگير اماكن تمام نقاط خانه را تحت كنترل قرار داده است، سارقين كمتر جرئت ورود به خانه را دارند.

2. كاهش آتش‌سوزي: ازآنجاكه سنسورهاي چشمي دزدگير اماكن هر حركتي را ثبت مي‌كند، گاه حركت دود در مقابل خود را علتي براي سرقت تشخيص داده و آلارم سرقت اعلام مي‌كنند كه اگر صاحب ملك خود را به‌موقع برساند مي‌تواند از وقوع فاجعه جلوگيري كند. 

3. پوشش بيمه: اگر مي‌خواهيد بيمه، خسارات شما را در سرقت جبران كند، بايد خانه مجهز به دزدگير اماكن باشد. بيمه‌ها در صورتي حاضر به جبران خسارت هستند كه وجود دزدگير را تأييد كنند. 

4. مديريت ساختمان از راه دور: با اتصال دزدگير اماكن به سيستم تلفن كارتي شما مي‌توانيد از كيلومترها دورتر ساختمان خود را مديريت كنيد، كوچك‌ترين حركتي مساوي با سرقت خواهد بود.


برچسب: دزدگير اماكن،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۲۸:۲۷ توسط:تكنوگارد موضوع: نظرات (0)

دلايل خريد دستگاه حضور و غياب

ممكن است فكر كنيد در كسب و كارهاي كوچك، مي توان از سيستم دستي براي كنترل ساعات كاري كاركنان استفاده نمود، اما حتي با داشتن چند كارمند ممكن است اشتباهاتي در محاسبه حقوق و دستمزد آنان رخ دهد.
انواع مختلفي از دستگاه هاي حضور و غياب در سطح دنيا و در سطح ايران وجود دارد كه هر كدام مناسب سازمان يا شركت خاصي است و از يك روش خاصي براي شناسايي افراد استفاده مي كند.
دستگاه حضور و غياب گذر كنترل يكي از بهترين و دقيق ترين سيستمهاي حضور و غياب مدرن در ايران ميباشد. اين سيستم ها شامل سخت افزار و نرم افزاري است كه براي ثبت تردد پرسنل در يك محيط كاري استفاده مي شود تا علاوه بر ايجاد نظم در محيط كار با توجه به كاركرد هر يك از كاركنان، مديران بتوانند حقوق و دستمزد آن ها را به طور دقيق و درست پرداخت كنند.

دلايل استفاده از سيستم حضور غياب

كنترل حضور و غياب پرسنل براساس سيستمهاي سنتي بسيار وقت گير و كند صورت ميگيرد.
با توجه به كاغذي بودن محاسبات حضور و غياب نتيجه و گزارش نهايي به صورت آنلاين در اختيار مديران قرار نميگيرد ولي با استفاده از سيستم حضور و غياب كنترل پرسنل براي مديران به صورت لحظه اي و بسيار ساده امكانپذير ميباشد.
ثبت اطلاعات پرسنل در سيستم حضور و غياب باعث كمتر شدن اشتباه فردي و محاسباتي در كاركرد پرسنل ميشود كه دغدغه بسياري از پرسنل و مديران ميباشد.
معمولا انتقال اطلاعات حضور و غياب با توجه به زمان بر بودن محاسبات با تاخير زيادي به واحد حقوق و دستمزد ارسال ميشود واين ممكن است باعث نارضايتي پرسنل و حتي مديران مجموعه شود.
استفاده از سيستم حضور و غياب در هر سازمان باعث ايجاد نظم و انضباط كاري و در نتيجه راندمان كاري بالا براي آن مجموعه ميگردد.
امنيت ثبت و نگهداري اطلاعات در سيستم حضور و غياب بسيار بالا ميباشد و امكان از بين رفتن اين اطلاعات بسيار كم ميباشد.
از محاسن ديگر سيستم حضور و غياب از بين رفتن كاغذ بازي در سيستم اداري ميباشد كه از نظر هزينه هم به نفع كارفرما ميباشد.
سيستم هاي حضور و غياب قوانين سازماني را بين تمام پرسنل به صورت عادلانه و برابر اجرا مينمايند.

مزاياي اصلي دستگاه هاي كارتي عبارتند از:
سرعت عملكرد بالا و توانايي ثبت و كنترل تردد تعداد زيادي از افراد در حداقل زمان ممكن كوتاه بودن زمان استفاده و هزينه كمتر براي خريد و تعميرات آن ‌ها نسبت به ديگر انواع دستگاه هااين مزايا استفاده از دستگاه‌ هاي كارتي را براي سازمان ‌هاي داراي پرسنل فراوان كه قصد دارند هزينه كمي براي خريد دستگاه حضور غياب صرف كنند، مناسب مي‌ كند.
در مورد معايب دستگاه حضور و غياب كارتي بايد گفت كه اين دستگاه ها نياز به ناظر دارند و وجود ناظر منجر به هزينه اضافي مي شود، چرا كه اگر ناظري وجود نداشته باشد ممكن است يك نفر با استفاده از كارت افراد ديگر، تردد آن‌ ها را متقلبانه ثبت كند.يكي ديگر از معايب دستگاه هاي كارتي اين است كه اگر دارنده كارت آن را گم كند و يا كارت دچار شكستگي شود، تا زمان جايگزين كردن كارت جديد امكان ثبت تردد وجود ندارد.

دستگاه حضور و غياب اثر انگشتي

يكي از شيوه هاي تردد كه مبني بر اصول بيومتري انسان است. قابليت استفاده از اثر انگشت مي باشد. اين روش يكي از مطمئن ترين روش ها براي تشخيص هويت يك فرد است، زيرا هر شخصي اثر انگشت منحصر به فرد خود را دارد و در سر انگشت هر شخص برآمدگي هايي وجود دارد كه شكل و نحوه قرارگيري آن ها با هيچ شخص ديگري مشابهت ندارد.
مزيت دستگاه‌هاي حضوروغياب اثرانگشتي، اين است كه نياز به ناظر ندارند و زمان ثبت تردد آن‌ها هم نسبت به دستگاه‌هاي رمزي كوتاه است اما اين دستگاه‌ها هزينه خريد و تعميرات بيشتري نسبت به دستگاه‌هاي رمزي و كارتي دارند. خصوصاً اگر حسگر اثرانگشت اين دستگاه‌ها دچار خرابي شود هزينه تعمير بالايي دارد. همچنين اين دستگاه‌ها بعضاً در تشخيص اثرانگشت برخي افراد خصوصاً افرادي كه كارهاي يدي انجام مي‌دهند و اثرانگشت آن‌ها مغدوش است، دچار مشكل مي‌شوند.

دستگاه حضور و غياب تشخيص چهره

يكي ‌ديگر از انواع دستگاه‌هاي بيومتريك دستگاه‌هايي هستند كه براساس تشخيص چهره كار مي‌كنند. در اين روش از چهره پرسنل با تمام زوايا عكس گرفته و در حافظه دستگاه ثبت مي‌شود و پس از آن كاركنان در هنگام ورود و خروج خود بايد مقابل دستگاه ايستاده تا دستگاه چهره آن‌ها را تشخيص دهد.
جديد ترين دستگاه هاي كنترل تردد تشخيص چهره، مجهز به دوربين مادون قرمز مي باشد كه با بهرمندي از قابليت هاي هوش مصنوعي و الگوريتم هاي تشخيص چهره، امكان ثبت تردد پرسنل در كمترين زمان ممكن با درصد امنيت بالا و كمترين ميزان تقلب و خطا را دارند. هر چند انواع دستگاه كنترل تردد تشخيص چهره قيمت بالاتري نسبت به نمونه هاي اثرانگشتي دارد، اما درصد خطا و اشتباه در اين مدل از دستگاه ها بسيار كمتر مي باشد.
در دستگاه تشخيص چهره امكان تقلب به هيچ وجه وجود ندارد؛ چرا كه براي هر فرد فقط امكان ثبت چهره‌ خودش وجود دارد. سرعت عمل اين دستگاه‌ ها بسيار بالاست. تغييراتي مانند لنز گذاشتن، آرايش كردن، ريش گذاشتن، عينك داشتن و … هيچ تاثيري در شناسايي دستگاه نداشته و دستگاه به راحتي مي‌ تواند چهره افراد را شناسايي نمايد.
در دستگاه ‌هاي تشخيص چهره امكان تقلب به هيچ وجه وجود ندارد؛ زيرا هر فرد فقط مي تواند چهره‌ خودش را ثبت كند، اما در دستگاه ‌هاي اثر انگشتي امكان ثبت چندين اثر انگشت براي هر فرد وجود دارد و اگر اپراتور سيستم حضور غياب قصد تقلب در ترددها را داشته باشد مي ‌تواند براي برخي از پرسنل، انگشت افراد ديگري را ثبت كند تا افراد بتوانند به جاي هم تردد ثبت كنند.

كاركناني كه در طول زمان كاري خود، با مواد شيميايي شوينده سر و كار دارند، يا كارگراني كه در محيط هايي مانند كارگاه تراشكاري و يا تعميرگاه ها مشغول به كار هستند در ثبت تردد با دستگاه اثر انگشتي با مشكل مواجه مي ‌شوند. چون اثر انگشت آن ‌ها به علت مغدوش بودن در سيستم ثبت نمي ‌شود، اما استفاده از دستگاه تشخيص چهره اين مشكل را براي آن ‌ها حل مي ‌كند.

يكي ديگر از مزاياي دستگاه تشخيص چهره نسبت به دستگاه اثر انگشتي اين است كه چون كاركنان تماس فيزيكي با دستگاه ندارند، امكان انتقال انواع آلودگي‌ ها و بيماري ‌هاي پوستي از طريق دستگاه وجود ندارد، اما در دستگاه اثر انگشتي ممكن است اين نوع بيماري ها بين كاركنان انتقال يابد.

در فصل ‌هاي سرد سال گاهأ پرسنل براي ثبت اثر انگشت خود در دستگاه‌ هاي اثر انگشتي دچار مشكل مي‌ شوند. چون حسگر اين دستگاه‌ ها در شرايط رطوبت معمول محيطي كار مي ‌كند، اما در دستگاه‌ هاي تشخيص چهره اين مشكل براي افراد به وجود نمي‌ آيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۲۲:۴۵ توسط:تكنوگارد موضوع: نظرات (0)